BLOG

Sport to zdrowie

Sport to zdrowie

Niezwykle istotną rolę w utrzymaniu prawidłowej kontroli glikemii odgrywa uprawianie sportu. Wszystkim osobom chorującym na cukrzycę lekarze zalecają uprawianie regularnych ćwiczeń fizycznych (pod warunkiem, że glikemia nie przekracza 200 mg%). Pozwala to w sposób naturalny obniżyć poziom glikemii, poprawić przemianę materii, a także pomaga w zapobieganiu otyłości.

Jaką podjąć aktywność?

Najważniejszą rzeczą jest podjęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej. Chorzy na cukrzycę powinni podejmować umiarkowany wysiłek, czyli taki podczas którego są w stanie swobodnie rozmawiać. Najlepsze dla osób chorujących na cukrzycę wydają się być marsz, bieg, pływanie, jazda na rowerze, a w sezonie zimowym jazda na nartach czy na łyżwach. Powinny być to treningi tlenowe.

Korzyści z aktywności fizycznej

Dzięki wysiłkowi fizycznemu organizm jest bardziej wrażliwy na insulinę, dzięki czemu znacząco poprawia się kontrola glikemii. Uprawianie sportu pozwala także na zredukowanie stresu (ważny, negatywny czynnik, podnoszący poziom glukozy we krwi),co w sposób zdecydowany przyczynia się do poprawy nastroju, a także do wzmocnienia odporności organizmu.

Co ćwiczyć i gdzie ćwiczyć?

Najważniejsze jest by sport sprawiał nam przyjemność. Musimy wybrać to co nas interesuje. Trzeba również brać pod uwagę wydolność naszego organizmu. Ważne jest też to czy wolimy ćwiczyć w większej grupie np. w fitness klubie czy w samotności. Miejsce, w którym uprawiamy sport również jest bardzo ważne. Chętniej będziemy uczęszczali do klubu, który nie jest dla nas za daleko. Zwróćmy również uwagę na to jaka atmosfera panuje w danym miejscu. Nie powinno być dla nas problemem zmierzenie poziomu glukozy, czy podanie sobie dawki insuliny. Jeśli chcemy ćwiczyć na świeżym powietrzu również warto wybrać do tego najbardziej komfortowe miejsce. Idealny będzie park gdzie ścieżki nie są wykonane z betonu czy pozbruku. Zadbamy przy tym o nasze stawy. W centrum miasta nie biegajmy wzdłuż ruchliwych ulic. Nie warto wdychać spalin wydzielanych przez pojazdy.

Pierwsze treningi

Początkowe treningi warto odbyć wraz z trenerem personalnym. Dopasuje on odpowiednie ćwiczenia i ilość wysiłku do naszych możliwości. Będzie również w stanie udzielić niezbędnej pomocy przy wystąpieniu hipoglikemii. Dobry trener zna chorobę jaką jest cukrzyca i potrafi zareagować w zależności od sytuacji. Przykładowy trening dla osoby w wieku 30 lat chorej na cukrzycę może wyglądać następująco. Na początek 10 minut ćwiczeń na tak zwanym „orbitreku”. Po takim wstępnie 5 minut spokojnego chodu na bieżni. Następne 10 minut to ćwiczenia na stepperze a trening kończymy piętnastominutową jazdą na rowerku stacjonarnym. Ćwicząc należy pamiętać o mierzeniu poziomu glukozy we krwi.

Responsive image